Gezond leven

Succes en prestaties zijn een bijproduct van een gezond leven
— vrij vertaald naar de purpose van Hintsa Performance.

Gezondheid eerst, want als je niet voor jezelf kan zorgen dan kan je ook niet voor anderen zorgen. Een wijze les. Die ik pas heb leren toepassen na een langdurige periode van te hard werken. Bewijsdrang  en ver over m’n grenzen heen – zo onnodig en de stress zat inmiddels in m’n motoriek en m’n eetpatroon. 

Nadat ik in 2014, ruim 20 kg ben afgevallen en later pas aan het werk met Personal Trainer durf ik de stelling wel aan dat ik me fit voel. En nu durf ik de vraag ook wel aan anderen stellen – als ze klagen over hun eigen gezondheid: “heb je er echt alles aan gedaan om je gezond en fit te voelen?”; dan wordt het meestal wel stil….

In 2018 kreeg ik het werk van Aki Hintsa in de schoot geworpen: THE CORE, Better life, Better Performance

En daarmee kreeg ik zicht op het werk van Hintsa Performance dat ik op mijn eigen leven ben gaan toepassen. Mijn leven nu: een beter ritme in de dagelijkse routine, beter balans in verschillende soorten inspanningen, actief sporten, waardering voor gezond eten, namelijk alles met mate en waardering van rust. Een gezonde levensstijl met ritme en focus. En niet meer 10.000 tegelijk doen, waarvan niets af komt. 

 
frits-oukes-profiel-foto.jpg

Frits zelf over een gezond leven

“Eind 2013 voelde ik me ongezond met een gewicht van 98kg en een body-mass-index (BMI) van bijna 28. In 2014 viel ik bijna 20kg af - in ruim 8 maanden tijd, omdat ik een BMI van 22 wilde bereiken. Na m’n scheiding had ik nog een ander appeltje te schillen met m’n gezondheid: stress gevoeligheid. Deze stress gevoeligheid werd veroorzaakt door – onregelmatige levensstijl en continu ‘AAN’ staan. Hierover zeg ik nu :

’Als je continu AAN staat, ga je vanzelf UIT!’

 Op de laatste dag van 2017 reikte m’n personal trainer de helpende hand in een app-berichtje na een intensieve training: ‘Ik zie je worstelen - je ademhaling lijkt niet op orde – ik kan je helpen!”. Deze handreiking heb ik met beide handen aangegrepen. Als ik namelijk startte met een nieuwe oefening dan had ik een soort stress reflex: schouders iets omhoog en een hoge ademhaling.


OVER DE CORE VAN AKI HINTSA

In de zomer van 2018 was het de vader van een teammaatje in het honkbalteam van mijn zoon - die verwees naar Aki Hintsa en de naamgever van het bedrijf Hintsa Performance. De vader zelf piloot die zei: “Het is geen rocket science, maar THE CORE van Hintsa is wel heel duidelijk!’

Het idee van Aki Hintsa is helder. Hintsa geschoold Medical Doctor heeft een deel van zijn leven in Ethiopië doorgebracht. Daar raakte Aki Hintsa bevriend met de bekende marathon loper Haira Gebrselassie. Het leven van Gebrselassie was evenwichtig. Aki Hintsa zag een patroon in het leven van Gebrselassie dat leidde tot succes van de marathon loper. Dit patroon paste Hintsa toe op het leven van Formule1 coureur Mika Hakkinen. Ook andere Formule1 coureurs hebben geprofiteerd van de inzichten en begeleiding van Aki Hintsa. In het boek THE CORE, dat in 2016 verscheen is de kern filosofie van Hintsa uitgewerkt. Deze filosofie bestaat uit 6 elementen die tezamen de-kern vormen:

The Core – 6 elementen in balans Bron – HINTSA PERFORMANCE – Hints A. (2016) THE CORE

The Core – 6 elementen in balans Bron – HINTSA PERFORMANCE – Hints A. (2016) THE CORE

THE CORE

in een notendop

  1. algehele gezondheid – van fysieke, mentaal en sociale gezondheid en een regelmatige en productieve levensstijl

  2. mentale gezondheid – focus en gezonde omgang met uitdagingen

  3. fysieke mogelijkheden – de lichaamsbouw stelt je instaat om te presteren. Door de lichaamsbouw klein of lang kan duidelijk verschillen zichtbaar maken in presteren

  4. fysieke inspanning – het actief onderhouden van lichaam en geest door lichamelijke inspanning boven op natuurlijke dagritme door middel van sport en/of krachttraining

  5. voeding – de balans in hoeveelheid en specifieke voeding die past bij de inspanning van het dagelijkse leven en de fysieke inspanning.

  6. herstel – de ruimte voor herstel/rust van fysieke en mentale inspanningen door ontspanning en genoeg slaap 


frits oukes - james hewitt - exponential.jpg

KENNISWERK = DUURSPORT

En dan nog het misverstand: kenniswerk. Alsof we de hele dag AAN zouden kunnen staan. Helaas de realiteit is hard en meedogenloos. Ik heb zelf ervaren dat door een ongezond ritme, stress, uitstel gedrag er een vicieuze cirkel ontstaat en je als vanzelf UIT gaat. Je batterij raakt leeg. En dan verval je in ‘overleven’, van opladen in geen sprake. En dat is een sluipmoordenaar. Net als de metafoor van de kikker in een pan koud water. Als het water wordt opgewarmd, heb je dat niet door. Datzelfde geldt voor je energie als je continu AAN staat. 

 Kenniswerk is duursport, ook daarvoor heb je hersteltijd nodig. En dat is nog eens helder door James Hewitt uitgewerkt in zijn boek: Exponential. Zijn werk is gebaseerd op dat van Aki Hintsa en geprojecteerd op kenniswerkers. James Hewitt heeft ontdekt dat er een verband bestaat tussen het energie gebruik van duursporters (langlaufers, wielrenners) en kenniswerkers. De drie categorieën zijn, laag, midden en hoog. Om een duurprestatie neer te zetten is een hoge energie belasting nodig voor de prestatie zelf. Echter een atleet kan dan niet zomaar steeds trainen met een medium belasting. Dat wordt ook wel het duurloop-misverstand genoemd. Hierover is op basis van het werk van Herman Verheul door Klaas Lok een boek uitgebracht onder diezelfde titel: Het duurloop misverstand”. 

Door James Hewitt is aangetoond dat overmatige belasting in het middengebied leidt tot uitputting. Hiermee heeft James Hewitt een ‘ideaal’ dag-ritme gesuggereerd voor kenniswerkers. Dit dagritme is gevisualiseerd in de onderstaande figuur.

Rithm_KnowledgeWork_Hintsa1.png

M’n werkweek beperk ik tot maximaal 4 dagen in de week. De 5e werkdag is voor herstel, reflectie en het delen van inzichten. 

Frits over deze 4-daagse werkweek

“Opdrachtgevers en groepen mogen rekenen op mijn volle aandacht. Ik ben dat aan ze verplicht, ze rekenen daar ook op! Daar rekenen ze mij ook op af. Aandacht in kijken, luisteren, de kritische notie op het juiste moment en werken: namelijk doen wat er nodig is! Dan mogen ze van me verwachten dat ik fit ben! Daarna ontspanning en fysieke inspanning om de volgende week weer dat te doen wat mensen van me mogen verwachten. Dat ik er sta met volle aandacht. Dat kan alleen als ik fit ben.”


Bronnen

Hewitt J., Hintsa A. (2016) Exponential – Better life, better performance From formula1 to Fortune500 

Hintsa A, Saari O. (2016) The Core – Better life, better performance 

Lok K. (2019) Het duurloop misverstand – de souplessse methode (7edruk)

Tighelaar M. (2109) Focus AAN-UIT