Diensten

Leven en werken in groepen – het lijken soft skills, echter het groepsleven is bikkel hard!
— Frits Oukes

M’n handelsmerk: scherpte en daadkracht bij gedoe of slimmer innoveren; samen bouwen aan adaptieve organisaties. Hierin kan ik een leidinggevende rol of die van procesbegeleider innemen. 

Daarnaast ontwerp en faciliteer ik in-company leiderschap en innovatie programma’s onder de titel #ECHO. Voor de nieuwsgierige professional deel ik m’n kennis en ervaring in #DOKWERK-programma’s – over alles wat ze er in je master-opleiding vergeten zijn bij te vertellen.

WAT IS DE AANLEIDING ?

 
frist-oukes-samen-werken.jpg

1. VAN GEDOE NAAR PRODUCTIEF SAMEN WERKEN

De praktijk van alle dag laat veel gedoe zien. Gedoe is dat wat energie vreet en niet leidt tot productiviteit en innoveren /leren. Het leidt af van wat nodig is. Dat gedoe kan variëren van onzekerheid, behoefte om gehoord te worden, potentieel verstoorde verhoudingen tot echt psychologische onveiligheid of in het ergste geval machtsmisbruik/agressie.

Of gewoonweg waar de omgangsnormen niet worden gehandhaafd. Soms zeg ik dan provocerend: ‘dan is er te veel tijd om je daar mee bezig te houden, dan kan de druk wel omhoog. En tegelijkertijd weet ik - juist door een veel te hoge druk kan hetzelfde fenomeen ontstaat. Kortom in onzekere situatie is structuur en psychologische veiligheid nodig. 


2. SUCCESVOL INNOVEREN

In de vroege fase van vernieuwing is er enthousiasme en tegelijkertijd veel onduidelijkheid. En zelfs als mensen de essenties van product ontwikkeling, design thinking en customer co-creation begrijpen, dan kom je nog in situaties waarin er gedoe ontstaat. De reden? Er zijn mensen met een ander wereldbeeld. En als die zich niet verbonden voelen en verbonden worden dan komt er als vanzelf gedoe. Er zijn zoveel factoren van belang. Het belangrijkste: “what’s in it for me?” – status en veiligheid – je weet wel wat je hebt maar je weet niet wat je krijgt! 

Innoveren is een werkwoord. Innoveren gaat over lef, sneller leren dan ieder ander. En ongeacht alle methoden en technieken ook vernieuwen is gewoon mensen werk! Dus eerst de context en de interactie op orde, dan de rest. 

frist-oukes-succesvol-innoveren.jpg

#Echo

#ECHO-maatwerk programma’s VOOR GROEPEN EN ORGANISATIES

Competentie ontwikkeling voor succesvol creatie van waarde. Juist in de tijd dat we ons gek laten maken door alle informatie die ons bereikt. Een tijd, waarin we het verschil tussen het ritme van sociale media, product en media campagnes en het ritme van onze eigen werk niet meer weten te onderscheiden. We noemen dat dan een VUCA-world. #ECHO programma’s voorzien in de fundamenten (lees principes) om met meerdere perspectieven naar de realiteit te kijken. En tegelijkertijd om de menselijke maat in te zetten bij het realiseren van doelen, samen werken en gezonde productiviteit. 

#ECHO maatwerk programma’s voor incompany competentie ontwikkeling zijn er in twee varianten:

  • Kettingreactie van Succes – Leiderschap creëert Employee Engagement en dat leidt tot tevreden klanten

  • Competence Development – Regie voeren over groepen is wat anders dan regie op de inhoud. 

#ECHO-programma zijn per definitie maatwerk. Op basis van ambitie, casuisitiek en persoonlijke ontwikkeling worden maatwerk trajecten ontworpen. De essentie is dat de transfer of training is gegarandeerd door een wetenschappelijke benadering. Deze benadering is gebaseerd op het

5-C principe:

Context, Collaboration-by-Design, Case, Coaching, Continuous Learning


#Dokwerk

#DOKWERK – programma’s VOOR DE NIEUWSGIERIGE PROFESSIONAL 

Met de nadruk op het leven en werken in en met groepen – namelijk alles wat ze er in de master-opleidingen zijn vergeten bij te vertellen. 

a.     DOKWERK Mythes over groepsdynamiek ontrafeld (een proeverij in 2 dagen - 6* per jaar)

b.     DOKWERK M&O, Management&Organisatie sociaal systems (6 dagen in 10 weken - 2* per jaar)

c.     DOKWERK KERNPROGRAMMA - interveniëren op 7 niveaus (7 * 2-dagen in 12 weken  - 2 * per jaar)

d.     DOKWERK INNOVEREN customer co-creatie – (6 dagen in 10-weken - 2 keer per jaar)

e.     DOKWERK CONTENT MARKETING show don’t tell – (6 dagen in 10-weken 2 keer per jaar)

Voor concrete data en locatie bekijk het aanbod via EventBrite– #DOKWERK-programma